Kodėl pašnekesių portalai vis dar gyvi ir sveiki
Girdžiu jus sakant – dar vienas pašnekesių portalas? 2024-aisiais? Kai visi sėdi Facebook’e, Reddit’e ar TikTok’e? Bet žinote ką? Būtent dabar yra puikus metas kurti bendruomenės portalą. Žmonės alkani autentiškų pokalbių, mažesnių bendruomenių, kur galima realiai pažinti žmones, o ne tik skrolinti begalinį turinio srautą.
Aš pats prieš pusantrų metų pradėjau kurti nišinį forumą apie retro žaidimus. Pirmus du mėnesius turėjau gal 15 aktyvių narių (iš kurių 5 buvo mano draugai). Bet dabar? Per 8,000 registruotų vartotojų ir apie 1,200 aktyvių kasdien. Ir ne, neturėjau jokio starto kapitalo ar investuotojų. Turėjau tik aistrą, kantrybę ir keletą strategijų, kurias dabar jums atskleisiu.
Pirmieji žingsniai: kaip rasti savo nišą ir nesuklysti
Didžiausia klaida, kurią matau pradedančiuosius – jie nori sukurti „dar vieną bendrą forumą apie viską”. Draugai, tokių jau yra milijonai. Jums reikia nišos. Bet ne bet kokios nišos – jums reikia Goldilocks nišos – ne per plačios, ne per siauros, bet kaip tik tinkamos.
Štai kaip aš tai darau: paimu popieriaus lapą (taip, fizinį!) ir užsirašau tris dalykus. Pirma – apie ką aš galiu kalbėti valandų valandas nepavargdamas? Antra – kokia tema žmonės nuolat ieško informacijos, bet negauna jos vienoje vietoje? Trečia – ar šita tema turi pakankamai žmonių, kurie būtų pasiruošę aktyviai dalyvauti diskusijose?
Pavyzdžiui, „forumas apie maistą” – per platu. „Forumas apie veganiškus patiekalus” – geriau, bet vis dar per bendrą. O štai „forumas lietuviams veganams, kurie nori gaminti tradicinius lietuviškus patiekalus be gyvūninių produktų” – dabar kalbame! Matote skirtumą? Specifika yra jūsų draugė.
Dar vienas patarimas – pažiūrėkite į Facebook grupes. Jei matote aktyvią grupę su 5,000+ narių, kur žmonės nuolat skundžiasi Facebook’o funkcionalumu ar moderavimu – tai jūsų aukso gysla. Šie žmonės NORI geresnės platformos, jie tiesiog dar nežino, kad jūs ją sukursite.
Technologinė pusė: nebūkite perfekcionistai
Čia daugelis užstringa mėnesiams. Jie nori idealios platformos, tobulo dizaino, visų funkcijų. O aš jums pasakysiu paslaptį – jūsų pirmieji vartotojai ateina ne dėl technologijų. Jie ateina dėl bendruomenės ir turinio.
Aš pradėjau su paprasčiausiu Discourse įdiegimu. Užtruko man gal 3 valandas viską suinstaliuoti ant pigaus VPS serverio (5 eurai per mėnesį). Dizainą palikau beveik standartinį, tik pakeitęs spalvas ir logotipą. Ir žinote ką? Pirmieji 1,000 vartotojų net neužsiminė apie dizainą. Jiems rūpėjo diskusijos.
Jei nesate technikas, štai keletas paprastų variantų:
- Discourse – mano asmeninis favoritas. Open source, modernus, mobiliems draugiškas. Galite naudoti jų hostingą už 100 USD/mėn arba savarankiškai įdiegti už kelis eurus.
- Flarum – lengvesnis, paprastesnis, bet vis dar galingas. Puikus pasirinkimas, jei norite ko nors minimalistinio.
- phpBB ar MyBB – senokos, bet patikimos platformos. Gal atrodo šiek tiek pasenusios, bet veikia kaip šveicariškas laikrodis.
Mano patarimas? Pasirinkite platformą per vieną dieną ir pradėkite kurti turinį. Technologijas visada galėsite pakeisti vėliau (nors tikriausiai nereikės).
Tuščio forumo problema ir kaip ją išspręsti
Tai didžiausias iššūkis. Niekas nenori būti pirmasis žmogus tuščioje salėje. Aš tai vadinu „tuščio restorano sindromu” – jei pro langą matote tuščią restoraną, greičiausiai neįeisite vidun, net jei maistas ten nuostabus.
Štai kas man suveikė: prieš oficialų paleidimą, aš tris savaites kasdien rašiau turinį. Kūriau diskusijas, atsakinėjau į savo klausimus (taip, pats sau!), dalinaus nuotraukomis, straipsniais. Kai pagaliau pakvietėjau pirmuosius žmones, jie atėjo į forumą, kuriame jau vyko 50+ diskusijų.
Dar geriau – paprašykite 5-10 draugų ar pažįstamų padėti. Suteikite jiems „įkūrėjo nario” statusą ar kokį nors kitą malonų titulą. Paprašykite jų per pirmąsias dvi savaites būti aktyviais – rašyti postus, komentuoti, užduoti klausimus. Tai nėra apgaulė, tai yra bendruomenės kūrimas.
Dar vienas triukas – importuokite turinį (su leidimu, žinoma!). Jei yra gera Reddit diskusija jūsų tema, galite ją perfrazuoti ir pradėti panašią diskusiją savo forume. Jei yra įdomus Facebook postas – padarykite jį diskusijos pradžia. Tik nepamirškite nurodyti šaltinio ir nepažeiskite autorių teisių.
Pirmieji 100 narių: kur juos rasti ir kaip pritraukti
Gerai, turite veikiantį forumą su šiek tiek turinio. Dabar reikia žmonių. Ir ne bet kokių žmonių – jums reikia tinkamų žmonių, kurie taps jūsų bendruomenės branduoliu.
Štai mano strategija, kuri suveikė:
1. Asmeninis tinklas – pradėkite nuo žmonių, kuriuos pažįstate. Bet ne tik išsiųskite nuorodą ir pasakykite „ej, pasižiūrėk”. Ne! Asmeniškai parašykite kiekvienam, paaiškinkite, kodėl manote, kad jiems tai būtų įdomu. „Jonai, žinau, kad tu mėgsti retro žaidimus, ypač Sega konsoles. Ką tik pradėjau forumą apie tai ir būtų super, jei galėtum prisidėti savo žiniomis apie Dreamcast modifikacijas.”
2. Facebook grupės – bet atsargiai! Nespaminkite. Vietoj to, būkite aktyvūs nariai. Padėkite žmonėms, atsakykite į klausimus, būkite naudingi. Savo parašo eilutėje galite nurodyti savo forumą. Kai žmonės pamato, kad esate ekspertas ir padedantis žmogus, jie patys ateis.
3. Reddit – panašiai kaip su Facebook. Raskite susijusius subreddit’us, būkite aktyvūs. Kai tinkama proga, galite paminėti savo forumą, bet tik jei tai tikrai aktualu diskusijai.
4. Nišiniai blogai ir svetainės – susisiekite su žmonėmis, kurie rašo apie jūsų temą. Pasiūlykite jiems moderatoriaus statusą arba specialų partnerystės planą. Daugelis bus laimingi turėti vietą, kur jų skaitytojai gali diskutuoti.
Pirmieji 100 narių man užtruko apie 6 savaites. Tai buvo lėtas procesas, bet kiekvienas naujas narys buvo tikras, suinteresuotas žmogus, ne tik statistikos skaičius.
Kaip išlaikyti žmones aktyvius ir grįžtančius
Gerai, žmonės pradeda registruotis. Bet kaip padaryti, kad jie liktų? Čia prasideda tikrasis darbas.
Pirma ir svarbiausia – atsakykite į KIEKVIENĄ postą per pirmuosius 3 mėnesius. Taip, kiekvieną. Net jei tai tik „Ačiū už pasidalinimą!” ar „Įdomi mintis!”. Žmonės turi jausti, kad jų balsas yra girdimas. Kai forumas išaugs, bendruomenė pradės tai daryti už jus, bet pradžioje tai yra jūsų darbas.
Antra – sukurkite ritualus. Aš turiu „Pirmadienio nostalgijos” temą, kur žmonės dalinasi senais prisiminimais. „Penktadienio rekomendacijos” – kur rekomenduojame žaidimus savaitgaliui. „Mėnesio narys” – kur išryškiname aktyvų bendruomenės narį. Šie ritualai sukuria laukimo jausmą ir reguliarumą.
Trečia – moderavimas yra raktas. Bet ne per daug griežtas! Aš turiu taisyklę: pirmas pažeidimas – draugiškas privatus pranešimas. Antras – viešas įspėjimas. Trečias – laikinas banas. Bet dauguma žmonių niekada nepasiekia net pirmo įspėjimo, nes atmosfera forume yra draugiška ir pagarbos kupina.
Dar viena svarbi detalė – gamifikacija. Žmonės mėgsta ženkliukus, lygius, pasiekimus. Discourse turi puikią sistemą. Aš pridėjau specialius ženkliukus už įvairius pasiekimus: „Pirmasis postas”, „100 postų”, „Metų narys”, „Pagalbininkas” (už atsakymus į klausimus). Tai gali skambėti vaikiškai, bet veikia!
Turinio strategija: kaip išlaikyti diskusijas gyvas
Tuščias forumas miršta greitai. Bet kaip užtikrinti, kad visada būtų apie ką kalbėti?
Aš turiu turinio kalendorių. Taip, net forumui! Kiekvieną savaitę planuoju bent 3-5 naujas diskusijas, kurias pradėsiu. Tai gali būti:
- Klausimai bendruomenei („Koks jūsų mėgstamiausias…?”)
- Naujienos iš nišos
- Vadovai ir pamokos
- Diskusijos apie kontroversiškus dalykus (bet atsargiai!)
- Asmeninės istorijos ir patirtys
Bet štai kas svarbu – klausykite savo bendruomenės. Kai matote, kad tam tikra tema sukelia daug diskusijų, sukurkite daugiau panašaus turinio. Jei kažkas neveikia – nemėginkite to stumti. Bendruomenė jums pasakys, ko ji nori, jei tik klausysitės.
Dar vienas super efektyvus būdas – AMA (Ask Me Anything) sesijos. Pakvieskite ekspertus iš jūsų nišos. Tai gali būti žinomi žmonės arba tiesiog patyrę bendruomenės nariai. Šios sesijos sukuria daug susidomėjimo ir pritraukia naujų žmonių.
Monetizacija: kaip neišgąsdinti bendruomenės
Gerai, turite augančią bendruomenę. Bet serveriai kainuoja pinigų, jūsų laikas kainuoja pinigų. Kaip užsidirbti nepražudant to, ką sukūrėte?
Pirmiausia – nebūkite skubūs. Aš pradėjau monetizuoti tik po 4 mėnesių, kai turėjau apie 2,000 narių. Iki tol mokėjau iš savo kišenės (apie 20 eurų per mėnesį – ne kažkas).
Štai kas man veikia:
Premium narystė – 5 eurai per mėnesį už papildomas funkcijas: specialų ženkliuką, galimybę keisti slapyvardžio spalvą, prieigą prie premium forumo sekcijos, didesnę avataro dydį. Ar tai būtina? Ne. Bet apie 3% narių moka, ir tai padengia visas serverio išlaidas ir dar lieka.
Dezenti reklamos – ne tie baisūs pop-up’ai ar auto-play video. Tiesiog vienas baneris puslapio viršuje ir vienas šone. Naudoju Ethical Ads ar Carbon Ads – jie rodo tik aktualias, nekenksmingos reklamas. Tai atneša gal 200-300 eurų per mėnesį.
Affiliate nuorodos – kai kalbame apie produktus ar paslaugas, naudoju affiliate nuorodas. Bet visada tai nurodau ir rekomenduoju tik tai, ką tikrai rekomenduočiau be pinigų.
Parama per Patreon ar Ko-fi – kai kurie nariai tiesiog nori paremti, nes vertina bendruomenę. Neprašau, bet galimybė yra.
Svarbiausia taisyklė – skaidrumas. Aš turiu viešą puslapį, kur rodau, kiek kainuoja forumas ir kiek uždirbama. Žmonės gerbia sąžiningumą.
Augimas nuo 1,000 iki 10,000: kai viskas tampa rimta
Kai peršokote 1,000 narių ribą, viskas pasikeičia. Jau nebegalite asmeniškai atsakyti į kiekvieną postą. Jums reikia pagalbos.
Moderatorių komanda – tai buvo game changer man. Aš pakvietėjau 5 aktyviausius ir patikimiausius narius būti moderatoriais. Daviau jiems aiškias gaires, bet ir pasitikėjimą priimti sprendimus. Dabar jie tvarko 90% moderavimo darbo.
Automatizacija – naudoju botus, kurie automatiškai sveikina naujus narius, siunčia priminimus apie taisykles, praneša apie įvykius. Tai sutaupo DAUG laiko.
Įvykiai ir susitikimai – kai turite pakankamai narių vienoje geografinėje vietoje, organizuokite realius susitikimus. Mes turėjome pirmą meetup’ą Vilniuje su 25 žmonėmis. Tai sukūrė neįtikėtinus ryšius ir lojalumą.
Partnerystės – dabar jau galite derėtis su įmonėmis, organizacijomis, renginiais. Mes tapo oficialiais partneriais kelių retro gaming renginių, kas atnešė dar daugiau narių.
Bet svarbiausia – išlaikykite bendruomenės dvasią. Kai augote, lengva prarasti tai, kas padarė jūsų forumą ypatingą. Aš nuolat primenu sau ir komandai, kodėl pradėjome – ne dėl skaičių, o dėl bendruomenės.
Kai svajonė tampa realybe: kelionės refleksijos ir praktiniai patarimai ateičiai
Žiūriu atgal į tuos pirmuosius mėnesius ir šypsausi. Buvo dienų, kai norėjau viską mesti. Kai per savaitę prisijungdavo tik 3 žmonės. Kai kažkas parašydavo bjaurų komentarą. Kai serveris sugesdavo 2 valandą nakties.
Bet žinote ką? Kiekviena iš tų akimirkų mane kažko išmokė. Išmokau kantrybės. Išmokau, kad bendruomenė kuriama ne per naktį. Išmokau, kad autentiškumas yra svarbesnis už tobulumą.
Jei dabar pradėčiau iš naujo, štai ką daryčiau kitaip: pradėčiau dar mažesnę nišą. Greičiau pasamdyčiau moderatorius. Mažiau laiko praleisčiau rūpindamasis dizainu ir daugiau – turinio kūrimu. Ir tikrai nesistresuočiau dėl lėto augimo pradžioje.
Mano patarimas jums, jei svarstote pradėti savo pašnekesių portalą – tiesiog pradėkite. Ne rytoj, ne kitą savaitę. Šiandien. Užsiregistruokite domeną, įdiekite Discourse ar Flarum, parašykite pirmąsias 10 diskusijų ir pakvieskite pirmuosius 5 žmones. Viskas kita išsispręs pakeliui.
Ir atminkite – skaičiai yra gražūs, bet tikroji sėkmė yra tada, kai matote žmones užmezgančius draugystes, padedančius vieni kitiems, dalijančius savo gyvenimo akimirkomis jūsų sukurtoje erdvėje. Kai gaunu žinutę „Ačiū už šį forumą, čia radau tikrų draugų” – tai verta daugiau nei 10,000 neaktyvių narių.
Taigi, drąsiai į priekį! Jūsų bendruomenė laukia, kad ją sukurtumėte. O aš tikiu, kad jums pavyks. Jei man pavyko su savo keista retro žaidimų obsesija, jums pavyks su jūsų aistra. Tereikia pradėti ir nepasiduoti.